NOX SENSOR UITSCHAKELINGEN
Wat is een NOX sensor
De NOX-sensor maakt deel uit van het nabehandelingssysteem voor NOX-reductie dat wordt gebruikt in dieselvoertuigen met SCR-systemen op basis van ureum. De sensor van de SCR-katalysator meet rechtstreeks de NOX-gasconcentratie bij de motor, wat helpt om de optimale hoeveelheid ureuminjectie te bepalen. De NOX-sensor kan ook de O2-concentratie meten, net als een breedbandige lucht-brandstofsensor.
Waarom wordt een NOX-sensor gebruikt
Bij moderne motoren word de brandstof direct wordt ingespoten, waardoor verbranding verhoudingsgewijs heter is dan bij gewone motoren. Hierbij wordt er meer NOX geproduceerd dan voor de typegoedkeuring voor Europa is toegestaan.
Daarom moeten fabrikanten een NOX-katalysator en NOX-sensor installeren die deze gassen opslaan, meten en omzetten in minder schadelijke gassen.
Prijs: €175,-*
* ex. btw.
Wat gaat er mis
Omdat de NOX-sensor een beperkte levensduur heeft, gaat hij vroeg of laat stuk. Als het signaal dat de NOX-sensor afgeeft niet meer binnen een bepaalde bandbreedte valt, slaat de motorbesturing een storing op. Hierdoor gaat de motor in noodloop, waarbij het brandstofverbruik toeneemt en zelfs de motor kan uitschakelen. Ook zal het motorstoringslampje gaan branden. In veel gevallen is de NOX-sensor kapot.
Wij kunnen ervoor zorgen dat het motormanagement deze sensor niet meer nodig heeft. We kunnen dit volledig voor u uitschakelen zodat het motorlampje niet meer gaat branden en de auto niet meer in “limp home” loopt. Ook komt u zonder problemen door de APK heen. Dit scheelt u vaak honderden euro’s, want een nieuwe sensor kost al snel minimaal € 500.